Gizem Erdogan tunna blå linjen förklarad


Gizem Erdogan gör sin debut på Dramaten i en roll som många drömmer om. Hon spelar Ofelia i Hamlet på Elverket, och det är hennes första gång på Sveriges nationalscen. Du kanske känner igen henne från TV-serien Tunna blå linjen, där hon spelade en av huvudrollerna. Nu tar hon steget från skärmen in i teaterns glödande ljus.
Från TV till teatern
Gizem Erdogans väg till teatern började på Teaterhögskolan i Malmö, där hon studerade mellan 2012 och 2015. Efter det arbetade hon mest i TV och film. Serier som Tunna blå linjen och Kalifat gjorde henne känd för många. Men den här rollen på Dramaten visar något viktigt: hon ville alltid tillbaka till scenen (och det märks på henne). Det är inte ett språng in i det okända. Det är nästa steg i en väl planerad karriär, helt enkelt.
En sista föreställning på Elverket
Elverket stänger vid årsskiftet 2025 26. Det betyder att denna Hamlet är den sista teaterföreställningen som spelas här. Scenen har varit en del av Dramaten sedan 1997. Pjäsen bär undertiteln The death of theatre, vilket säger något om vad den handlar om. Regissör Mattias Andersson och skådespelaren Gustav Lindh, som spelar Hamlet skapar en uppsättning som möter klassikern med moderna ögon. Det är teater om teater, på det sista stället där denna teater får leva.
Vad du behöver veta
Föreställningen innehåller rök och höga ljud, så tänk på det om du är känslig. Du får också gratis introduktion innan pjäsen börjar den ingår i biljettpriset och hjälper dig förstå vad du ska se. Textning via display finns tillgänglig för hörselskadade. Det tar bara några minuter att vänja sig vid systemet, och många uppskattar möjligheten att följa replikerna extra tydligt.
Varför detta är värt ditt besök
Kombinationen är unik. Du ser en redan känd skesperson i en klassisk roll på en scen som försvinner. Publikintresset för Hamlet på Dramaten är högt just nu klassiker med skuespelare från TV drar folk. Men det handlar om mer än bara namn. Denna uppsättning diskuterar teaterns framtid när Elverket läggs ner. Den talar om makt, ungdomens utsatthet och förlust. Gizem Erdogans Ofelia blir en del av en större samhällskonversation, och det gör varje föreställning till något särskilt.